Grekland i Kris Del. 1 : Lathet & Arbetsam

Det är inte något nytt för världen att Grekland är i stor financiell kris. Grekerna är trötta på att bli framställda i media som de "lata griserna". De är dock inte rädda för att uttrycka sina känslor om krisen och vad de tycker om den rådande situationen. Det är alltid lika intressant att ha en konversation med en grek om vad de tycker och vad det är för faktorer som har gjort att dom har hamnat i den sitationen landet är i. Även finns det många åsikter om vems fel det är och vad världen/EU/Grekland bör göra åt krisen.

Jag tänkte dela med mig några av de åsikter som jag har hört på vägen under min resa här i Grekland och det här är del 1.

Ung Grekisk man ca. 24 år.
Det grekiska folket har upprepade gånger sagt emot att de är lata. Vissa påstår att de jobbar hårt och att deras föräldrar jobbar fortfarande trots att de är närmare 60 år. Det anses normalt att ha siesta mellan 14.00 och 17.30 eftersom det är som varmast då och ingen kan enligt dem jobba när det är varmt ute. I många andra länder installerar man en aircondition.

Jag hade en konversation med en ung grekisk man en kväll och vi kom självklart in på krisen. Det är ett ämne som man gärna nämner till utläningar och många vill mer än gärna dela med sig av sina åsikter. Dock är det inte alla gånger de är beredda på vad utläningen har att säga om krisen från ett annat perspektiv. Den unga mannen berättade att hans föräldrar hade vart och besökt stockholm för två år sedan. Jag blev genast intresserad och undrade vad de hade för åsikt om min hemstad och hur länge dom hade vart där. Två veckor sa han och dom gillade det inte speciellt mycket.

Absolut okej om man inte gillar min hemstad, men blev genast mer instresserad av att veta varför. Mannen sa att det inte fanns några balkonger i lägenheterna mitt i stan och att det genast skulle vara tyst kl. 22.00. Inte nog med det tyckte han att svenskarna jobbade för mycket och att det var alldeles för mycket hets och att det aldrig blev mörkt, hur kunde vi svenskar sova under sommaren? Mycket intressant tyckte jag att det var just dessa uppfattningar hans föräldrar hade fått efter bara två veckor. Men det är sant, vi dömmer väldigt fort som människor. Vi dömmer inte bara personer utifrån förstahandsintrycket utan även städer, maten vi blir serverade och andra kulturer. Jag började ifrågasätta med en mycket intresserad underton, varför han tycker att vi jobbade för mycket och varför det var konstigt att man skulle vara tyst efter kl. 22.00?

Jag är en person som har väldigt svårt att vara tyst när en möjlighet för en intressant diskussion kommer upp. Jag diskuterar gärna mer än att sitta och småprata med en person. Man får ut så mycket mer från en person genom diskussioner. Jag kan "genast" se vad du har för värderingar och vad du står för. Det som jag gillar mest med diskussioner är faktiskt att efteråt eventuellt har någon av parterna ändrat sin åsikt som man hade från början. En annan person har öppnat en ny dörr och gett personen insikt från en annan vinkel att se en situation. Det är coolt.

Jag blev fundersam varför den här mannen tyckte att det var konstigt att det skulle vara tyst kl.22.00 när det ständigt är lappar i min trappuppgång och i min hiss om vilka tider det ska vara tyst i huset. kl.14.00-17.30 (siesta) och 22.00-07.30 ("Tysta tider"). Tro det eller ej men det är även olika tider under sommaren och vintern.

Så konversationen förflyttade sig sakta över till en diskussion. Jag satte mig emot om att greker inte är lata då Grekland och Spanien är de enda två länderna med siesta........(!) och det förekommer minst 3 röda dagar varje månad (?). Och det kan vara för en massa löjliga orsaker så som att de ska rösta i valet (2 arbetsdagar ledigt) eller att det råkar vara den 1:a måndagen i Juni (röd dag).

Det finns säkert 100 andra länder som har det betydligt varmare än Grekland och Spanien mitt på dagen, men inte har dom siesta. Jag frågade även mannen varför han tror att världen (!) har fått den uppfattningen om att greker är lata. Han svarade att det är medias fel. Media har presenterat en bild av grekerna som lata och oarbetsamma, trots att det enligt honom inte är så. Han berättade även att hans föräldrar är i 64års åldern och är nu pensionärer. De får inte mycket pengar från staten och trots att de inte behöver arbeta så jobbar det på olivgårdar och hjälper till på familjens hotell. All credit till dom svarade jag, helt fantastiskt att de fortfarande vill arbeta. Men i Sverige går du i pension i 67 års ålder (mer eller mindre) och då har du förtjänat att gå i pension. Jobbat hårt i mer än 35år så förtjänar våra pensionärer att inte jobba en sekund till de sista 30åren om dom inte vill det. Mannens svar var att om vi vill gå i pension tidigare så borde vi bara göra det, och om vi vill ha siesta under dagen så bör vi demonstrera för det och kämpa.

DEMONSTRERA?!
Alla invånare i ett land är beroende av varandra. På ett eller annat sätt är vi alla enade och vi måste i slutändan ta hand om varandra och det är faktiskt genom skatt. Jag svarade att vi kan inte demonstrera för att få siesta eller för att få mer röda/lediga dagar. Det fungerar inte så. Jag läste en artikel bara några dagar innan att det kostar Sverige ca. 1 miljard kronor varje röd dag. Han sa innerligt att vi borde enas tillsammans och om vi vill ha mer lediga dagar bör vi gå ut och demonstrera för det och visa vårt missnöje. Men du kommer bara så långt genom demonstration....Som en ung 14årig kille sa i en dokumentär "Children of the riots" om Greklands ungdomar som en demonstrationsgeneration.

"We can demonstrate as much as we want to show them our dissatisfaction,
but then what? What happens after that?"

Efter att ha levt i Grekland i 6 månader kan jag säga utifrån mina egna åsikter och erfarenheter att jag kan se varför Grekland är i kris. Det är först och främst dags för folket att ena sig genom att börja betala skatt och inte bara demonstrera. Men först är det dags för en STOR reformation av parlamenten så de kan förvalta invånarnas pengar och önskemål på ett respektabelt och värdigt sätt.

(Detta inlägg är skrivet utifrån mina åsikter och erfarenheter som utländsk student i Grekland. Jag skyller verkligen inte krisen på folket och jag unnar alla greker som jobbar hårt och försöker att jobba sig igenom den hemska situationen som de lever i. Det är dock en självklarthet att något måste göras och det är snarast.)






Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0