Grekland i Kris Del. 2 : Grekland som EUs Försökskanin

I början av Mars i år var det "Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης" - det vill säga 14th Thessaloniki Documentary festival. Jag spenderade många timmar under den här festivalen framför bioduken eftersom jag absolut älskar dokumentärer. Det dominerande temat var självklart krisen. Just då kände jag att krisen är lite väl uttjatad och ville helst inte gå och se en dokumentär om krisen då jag själv mer eller mindre hör och ser den varje dag. Men ska passa på att påpeka att det är mycket som en utlänning som jag inte ser. Mycket skit och åsikter som jag inte hört.

Vi gick och såg totalt två dokumentärer om krisen i Grekland. Det jag först har och säga om dessa filmer är att det är väldigt subjektiva. Men där finns även en diskussion om det är ens möjligt för en dokumentär att vara helt objektiv. - Nej jag tror inte det, men dock kan en film vara mer eller mindre subjektiv och vara mer åt den objektiva/neutrala hållet. Det går. De här dokumentärerna har en sak gemensamt. De båda har fokus på att lyfta fram Grekland som ett land i kris och som ett offer för EU. De båda filmerna säger att det är EU som har medvetet försatt landet Grekland i kris och gjort dem bankrupta. Grekland är EUs försökskanin.


Så här lyder beskrivningen av dokumentärfilmen "155 Sold":
"Greece has been chosen to be the first European economy experiment and is the first EU Economy war Victim of the New World Order[..]"

Den andra dokumentärfilmen är "Oligarchy" och filmbeskrivningen lyder:
"An undeclared war, which must remain secret, has broken out across the planet. It is conducted by a handful of bankers and politicians that rule the world in defiance of democracy. Over the past few years, the epicenter of this conflict has been transfered to Europe. And Greece has become it's testing ground. In European Union, a group of eight people [..] has the power to force elected prime ministers to step down in order to appoint new ones, of it's own choice. The team is known as the "Frankfurt group" [..]"


Rätta mig om ni tycker att jag har fel, men VARFÖR skulle EU vilja utse Grekland till ett offer för ett ekonomiskt experiment?! Om Grekland faller så faller Spanien och senare Italien. Vilket i sin tur kommer att påverka resterande av världen på ett eller annat sätt, mer eller mindre. Oligarchy var en otroligt subjektiv dokumentärfilm. Jag var nästan arg när jag såg den. Bra dokumentärer, enligt min åsikt, är inte så färgade och hjärntvättande. Bra dokumentärer ska vara enligt mig informerande om en rådande verklighet (!). Det var som om producenten ville hjärntvätta det grekiska folket och få dom att tro att EU bara utnyttjar det grekiska folket och att det är världen, "frankfurt gruppen" eller EUs fel att deras land och liv är påväg att dala utför. Mitt sällskap den kvällen var inte alls glad och kände sig väldigt förnedrande framställd av filmen då producenten presenterade Tyskland som Greklands värsta fiende.

Det som chockade mig mest var att efter filmen kändes det som om någon gjort ett desperat försök att försöka få mig tro att Greklands problem har inget med Grekland själv att göra och att dem egentligen är ett offer. I början visste jag inte vad jag skulle tro längre. Men ju mer jag pratade med mina vänner insåg vi snabbt och landade med fötterna igen och jag köpte inte filmen största budskap. För det andra chockade det mig något så otroligt när hela teatern efteråt ställer sig upp och klappar händerna. Producenten var närvarande den här kvällen och tusen frågor ställdes till honom. Men verkligen inte dom rätta och tuffa frågorna som "varför anser du att just Grekland är ett offer för EU" eller "varför valde du dessa tyska politiker att intervjua då dessa är extremt höger?". En kompis till mig hade faktiskt en diskussion med honom efteråt. Han presenterade Tyskland på ett väldigt dåligt sätt och hade intervjuat helt fel personer så som journalister på en tidning som inte gör bra journalistik (motsvarande hänt extra). Producentens svar var att han medvetet hade valt dessa journalister och dessa politiker från Tyskland då han ville vinkla dokumentärfilmen på detta viset. Han medgav även att det är en subjektiv film och att detta är hans åsikt. Dock framkommer inte detta alls i filmen. Fick mig dock en rejäl tankeställare.


Äldre grekisk man. lärare ca. 50år
En av mina kurser här i Grekland är "international relations and the media" vilket är en så kallad "tutoria" vilket menas med att man skriver en uppsats och skickar in. Om man vill kan man komma förbi lärarens kontor och diskutera olika ämnen. Första och enda gången jag träffade honom var i början av terminen. Jag kliver in på hans kontor och där sitter även två andra tjejer från Nederländerna som även har den här kursen. Vi börjar diskutera ämnet, som även är kursens namn, och vi glider genast in på krisen. Detta var bara några dagar efter att jag sett dessa dokumentärer. Mannen säger att det är så hemskt att EU har valt just Grekland som deras ekonomiska experiment och att de är försökskaniner för resterande Europa. Han frågar sig varför just Grekland blev valda och säger att det har säkert något att göra med att Grekland är ett så kallat "litet land" i jämförelse med exempelvis Tyskland.

Jag frågar honom vad det är som får honom att tro att EU vill experimentera med Grekland. Han svarar något i stilen med att det är väll så man lär sig. Att då vet resterande av Europa vad som fungerar. Det är samtidigt mycket defusa svar han ger mig och glider snabbt över till ämnet USA. Han säger att det är ett maktland som fungerar alldeles utmärkt och att Grekland borde lära sig av dom och införa samma sociala system. Det oroar mig att en äldre man faktiskt tror att USAs sociala system skulle rädda Grekland och ifall Grekland hade haft detta system hade de aldrig vart i kris.
Vart tror ni att stormakten USA är påväg?! Hur kommer det landet att se ut om 10år?


Det har nämnts, från och till, allt från butiksbiträden, lärare till fotgängare att de seriöst tror att Grekland har utsetts till försökskanin. Det kanske är så att ni läsare håller totalt med dessa greker vilket är helt okej. Ge mig då gärna mer kött på benen om varför on earth EU skulle komma fram till detta beslut?

Inga skatter, idioter till politiker,lögner för att få vara med i EU, inget fungerande politiskt system, demonstrationer, siesta, en regering som betalar invånarna, en massa röda dagar...listan är lång. Detta är kanske några av sakerna man bör titta på innan man lägger skulden på någon annan??????







Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0